Diet vs Exercise

25 Mar

tumblr_m5v1qb43KP1rxr8pqo1_500

Apabila sebut nak kurangkan lemak, ramai yang beranggapan bahawa ia patut dimulakan dengan senaman yang kerap. Maka pada permulaan proses membuang lemak, perkara biasa yang kebanyakan orang lakukan ialah pergi ke gym. Hasilnya, selepas 2 minggu, gym entah ke mana kita pun tak ke mana.

Perkara ini terjadi kepada saya sendiri dan saya yakin ramai yang turut mengalaminya. Maka tak hairanlah sebelum ini saya telah berkali-kali gagal dalam mendapatkan berat badan yang ideal. 10 tahun dalam keadaan overweight, hampir 10 kali jugalah berat saya turun 2kg dan selepas 3 minggu naik 3kg pula.

Semuanya sebab tiada ilmu asas yang menyebabkan saya berfikir hanya dengan bersenam saya boleh menurunkan berat badan. Sedangkan pada hakikatnya perkara yang sepatutnya dilakukan adalah sebaliknya. Sepatutnya corak dan tabiat pemakanan perlu diperbetulkan terlebih dahulu, dan dalam pada masa yang sama gaya hidup yang aktif akan turut membantu.

Perkara pertama yang saya lakukan selepas mengkhatamkan ebook Kevin Zahri ialah mengatur semula pelan pemakanan saya yang sebelum ini memang berterabur dan tidak tersusun. Semestinya sesuatu yang telah diamalkan selama lebih 20 tahun memang amat sukar untuk diubah. Teknik yang betul banyak membantu dalam proses ini, terutamanya dalam memperbetulkan masalah yang sering menghantui manusia overweight, iaitu craving.

Bagi mereka yang belum tahu, craving ialah suatu keadaan di mana kita merasa amat lapar dan terlampau inginkan makanan (ini cuma pengertian saya,lain orang lain sekolahnya). Pada saat kita berada dalam mode craving ini, kita memang susah hendak mengawal nafsu makan dan selalunya apabila sampai ke tahap ini kita akan makan apa sahaja dengan laju dan banyak. Hasilnya tanpa kita sedari kita akan makan sehingga terlampau kenyang dan pengambilan kalori kita akan melebihi aras Daily Calorie Requirement ataupun DCR. Saya akan tulis mengenai DCR di entry yang lain.

Hasil daripada sedikit pembacaan tambahan saya telah terjumpa satu teknik berkesan untuk mengelakkan craving iaitu dengan menggunakan “skala 1-7”. Teknik ini mungkin sedikit leceh pada awalnya tetapi ia betul-betul berguna jika anda sudah terbiasa seperti saya. Caranya mudah, sediakan satu buku kecil seperti buku 555 di dalam poket dan bawanya ke mana-mana sahaja. Apabila selesai sarapan, tulis skala 1 sehingga 7 dalam buku tersebut.

contoh:                  sangat lapar 1–2–3–4–5–6–7 sangat kenyang

Apabila selesai sarapan, itu bermakna anda berada dalam mode 6 iaitu kenyang (jangan makan terlalu banyak sehingga mencapai mode 7 iaitu sangat kenyang). Dari semasa ke semasa, perhatikan perubahan mode tersebut. Apabila ia mencecah mode 3, itu bermakna anda perlu mengisi perut anda semula. Jangan tunggu sehingga sampai ke mode 1 iaitu sangat lapar baru anda hendak meraba-raba mencari makanan. Ketika itu pasti sudah terlewat dan saya pasti cashier di kedai mamak pasti tersenyum lebar ketika mengira bil anda :). Apabila selesai hidangan yang seterusnya, mulakan cycle itu ke tahap 6 kembali.

Bagaimana nak tahu anda sudah mencapai mode 3? Di sinilah anda perlu menggunakan sedikit common sense untuk mengenali badan anda sendiri.

Kaedah ini hanyalah sebagai permulaan sahaja. Apabila anda sudah terbiasa, saya pasti anda tidak akan perlukan skala ini lagi. Jika anda tahu, anda boleh gunakan kaedah lain untuk mengelakkan craving. Kaedah ini hanya sebahagian kecil sahaja dalam ilmu pemakanan ini. Saya yakin pasti ada lebih banyak lagi teknik untuk mengelakkan craving.

Apa yang paling penting, elakkanlah craving kerana ia pasti akan merosakkan tabiat pemakanan anda. Selamat mencuba!

2 Responses to “Diet vs Exercise”

  1. hs April 2, 2013 at 8:21 am #

    good post! tp if u letak diet vs exercise mgkin more chances untuk di google rather than 30 vs 70.. 🙂

    • shahidin April 2, 2013 at 8:29 am #

      Terima kasih kerana memberi komen yang pertama di blog ini.

      Cadangan yang baik. Mungkin itu keyword yang lebih baik untuk ditemui di search engine. Thanks a lot!

      Kalau saudara ada cadangan yang lain untuk penambahbaikan, adalah amat dialu-alukan.

      Terima kasih sekali lagi kerana membaca blog yang tidak seberapa ni.

Apa respon anda terhadap artikel ini?

